Tuesday 13 October 2015

Soalan Percubaan SPM 2015


SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERI SERDANG
43300 SERI KEMBANGAN SELANGOR
TINGKATAN LIMA


PEPERIKSAAN PERCUBAAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA 2015      5226/2
TASAWWUR ISLAM
KERTAS 2
Ogos/September
2 ½ jam                                                                                               Dua jam tiga puluh minit

Soalan 1 mesti dijawab.Kemudian jawab empat soalan daripada mana-mana soalan berikutnya.

1.      (a)  (i)         Apakah maksud uluhiyyah?                                                    (2 markah)
            (ii)        Nyatakah dua konsep uluhiyyah.                                            (2 markah)
     (b)   Jelaskan dua peranan rasul                                                                  (4 markah)
     (c)   Alam terbahagi kepada dua iaitu alam ghaib dan alam musyahadah
            (i)         Apakah maksud alam musyahadah ?                                      (2 markah)
            (ii)        Nyatakan dua contoh alam musyahadah.                               (2 markah)
            (iii)       Huraikan hikmah Allah S.W.T merahsiakan alam ghaib daripada
                         pengetahuan manusia                                                              (2 markah)
    (d)   (i)         Apakah maksud rabbaniyyah?                                                 (2 markah)
            (ii)        Huraikan dua cara untuk menghayati sifat rabbaniyyah.       (4 markah)



2.      (a)  (i)         Beri maksud akal.                                                                   (2 markah)
            (ii)        Bagaimanakah anda mensyukuri nikmat akal yang dianugerahkan oleh                       
                        Allah S.W.T?                                                                           (2 markah)
      (b)  ‘Alamiyyah bermaksud agama yang sesuai bagi semua manusia tanpa mengira
  bangsa, tempat dan zaman.
            (i)        Terangkan dua prinsip ‘alamiyyah.                                         (4 markah)
           (ii)        Huraikan dua bukti Islam bersifat ‘alamiyyah dalam kehidupan     
                        seharian.                                                                                   (4 markah)
      (c)    Dalam ajaran Islam terdapat perkara yang bersifat tetap (thabat) tidak boleh  
              dipinda prinsip  dan pelaksanaannya.
              Terangkan dua perkara tersebut.                                                       (4 markah)
     (d)    Terangkan contoh kesederhanaan dalam ibadat menurut prinsip waqiiyyah.
                                                                                                                        (4 markah)


3.      (a)  (i)         Senaraikan empat sumber utama perundangan Islam.           (4 markah)
            (ii)        Jelaskan dua prinsip kehakiman dalam Islam.                        (4 markah)
     (b)  Jelaskan dua tugas dan tanggungjawab khalifah.                                 (4 markah)           
     (c)    (i)        Terangkan  dua ciri negara Islam                                            (2 markah)
            (ii)        Senaraikan dua elemen penting dalam pembentukan negara Islam.
                                                                                                                           (2 markah)
    (d)   Huraikan peranan sifat tawakkal dalam kehidupan seorang pelajar 
           dalam mencapai kecemerlangan dalam pembelajaran.                          (4 markah)



4.      (a)   (i)        Apakah maksud hak milik harta?                                            (2 markah)
            (ii)        Senaraikan dua contoh harta yang menjadi hak milik negara.(2 markah)
           (iii)       Terangkan dua kepentingan  hak milik harta kepada manusia.(4 markah)
     (b)  (i)         Terangkan dua sebab Islam melarang perbuatan manipulasi.  (2 markah)
           (ii)        Cadangkan dua cara membendung perbuatan pencerobohan harta.
                                                                                                                          (4 markah)
          (iii)       Huraikan dua implikasi larangan pencerobohan harta dalam kehidupan      
                       bermasyarakat.                                                                          (4 markah)
    (c)    Bagaimanakah konsep At-Ta’awun (kerjasama) dalam sistem muamalah  Islam       
            mendatangkan kebaikan kepada masyarakat.                                      (2 markah)



5.      (a)  (i)         Berikan perbezaan perundangan Islam dengan sistem perundangan                            
                         ciptaan manusia.                                                                      (4 markah)
            (ii)        Huraikan dua faedah melaksanakan perundangan Islam kepada   
                         negara.                                                                                    (4 markah)
     (b)  Ijtihad ialah suatu usaha yang dilakukan secara bersungguh-sungguh untuk                 
            menghasilkan sesuatu penetapan hukum berdasarkan al-Quran dan al-Hadis.
            Huraikan dua matlamat Ijtihad dalam sistem perundangan Islam,    (4 markah)
     (c)   (i)         Apakah yang dimaksudkan dengan hukum haram?               (2 markah)
            (ii)        Nyatakan dua contoh hukum haram.                                     (2 markah)
    (d)    Jelaskan dua cara untuk menjadikan sesuatu ibadat umum itu mendapat         
            pahala.                                                                                                 (4 markah)


6.      (a)  (i)         Beri maksud penyelesaian masalah menurut Islam                 (2 markah)
            (ii)        Huraikan dua kelebihan penyelesaian masalah mengikut syariat    
                         Islam.                                                                                        (4 markah)

    (b)    Umat Islam masa kini kurang memiliki jati diri kerana sentiasa bergantung 
            kepada orang lain      
           (i)                 Terangkan dua  langkah untuk menyelesaikan masalah ini dari sudut    
                       akidah.                                                                                       (4 markah)
          (ii)               Jelaskan dua  akibat  kurang jati diri di kalangan para pelajar. (4 markah)

    (c)  (i)         Berikan dua perbezaan hukum jenayah Islam dengan hukum jenayah                                                     bukan Islam.                                                                              (4 markah)
         (ii)        Terangkan dua keistimewaan hukum jenayah mengikut Islam.        
                                                                                                                         (2 markah)


7.    (a) (i)        Nyatakan dua sumber penyelesaian masalah mengikut Islam. (2 markah)
          (ii)             Terangkan dua bukti Islam mampu menyelesaikan masalah yang dihadapi 
                      oleh   manusia.                                                                           (4 markah)  


    (b)      Umat Islam sentiasa dikaitkan dengan kemiskinan. Antara cara membasmi 
           kemiskinan  ialah dengan membasmi kejahilan     

          Jelaskan dua cara Islam menyelesaikan masalah kejahilan dikalangan    
          umatnya.                                                                                               (4 markah)

   (c)   (i)         Beri erti ibadat                                                                         (2 markah)
         (ii)        Terangkan dua ciri kesempurnaan ibadat                                (4 markah

  (d)   Huraikan dua keistimewaan institusi kekeluargaan menurut Islam.   (4 markah)





KERTAS SOALAN TAMAT

No comments:

Post a Comment