Tasawwur Islam

Tuesday, 12 August 2014

KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM


Assalamualaikum ahli Kualiah Tasawwur Islam. Malam ini saya membicarakan bahagian 1 : KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM.
Saudara/saudari sekelian, letakan diri berada di mana apabila kita membaca ayat-ayat Allah dan hadis Rasulullah SAW. Adakah kita menuruti perintah Allah dan rasul-nya atau melanggarnya. Bacalah dengan hati nurani dan iman yang tipis agar diberi tambahan iman buat kita umat di akhir zaman.
PERINTAH ALLAH KEPADA ORANG ISLAM AGAR SALING TOLONG MENOLONG DALAM PERKARA KEBAIKAN DAN KETAKWAAN BUKAN TOLONG MENOLONG DALAM BERBUAT DOSA DAN PELANGGARAN HUKUM ALLAH.

Allah Azza wa Jalla berfirman dalam Surah al-Maidah:2 
اللَّهَ قُواوَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّ
نَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ إ 
Maksudnya:”Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan (al-birru ) dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa (al-itsmu ) dan pelanggaran ( al-‘udwan)). Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya”.
HURAIAN AYAT
Makna al-birru (الْبِرِّ ) dan at-taqwa (التَّقْوَى ).Dua kata ini, memiliki hubungan yang sangat erat kerana masing-masing menjadi bahagian antara satu sama lain.
Secara umumnya al-birru (الْبِرِّ ) bermakna kebaikan (kebajikan). Kebaikan dalam hal ini adalah kebaikan yang menyeluruh, mencakup segala macam dan ragamnya yang dituntut oleh syariat.
Imam Ibnul Qayyim rahimahullah mendefinisikan bahwa al-birru adalah satu kata bagi seluruh jenis kebaikan dan kesempurnaan yang dituntut oleh Allah dari seorang hamba-Nya. Lawannya ialah al-itsmu (dosa) yang maknanya adalah satu ungkapan yang mencakup segala bentuk keburukan dan keaiban yang menjadi sebab seorang hamba sangat dicela oleh Tuhannya apabila melakukannya. 
Mengikut pendapat Syaikh as-Sa’di rahimahullah mengatakan bahwa al-birru adalah sebuah nama yang mencakup segala yang Allah Azza wa Jalla cintai dan redai, berupa perbuatan-perbuatan yang zâhir maupun batin, yang berhubungan dengan hak Allah Azza wa Jalla atau hak sesama manusia.
Kesimpulannya , termasuk dalam maksud al-birri itu juga adalah keimanan, cabang-cabangnya, malah ketakwaan itu sendiri kerana Allah Azza wa Jalla telah menghimpun al-birri (kebaikan, kebajikan) dengan ketakwaan seperti dalam firman Allah dalam surah al-Baqarah:177 berikut:


Maksudnya” Bukanlah menghadapkan wajahmu ke arah timur dan barat itu suatu kebajikan, akan tetapi sesungguhnya kebajikan itu ialah beriman kepada Allah, hari kemudian, malaikat-malaikat, kitab-kitab, nabi-nabi dan memberikan harta yang dicintainya kepada kerabatnya, anak-anak yatim, orang-orang miskin, musafir (yang memerlukan pertolongan) dan orang-orang yang meminta-minta; dan (memerdekakan) hamba sahaya, mendirikan shalat, dan menunaikan zakat; dan orang-orang yang menepati janjinya apabila ia berjanji, dan orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar (imannya); dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa”. 
Kebaikan (kebajikan) yang tertera dalam ayat di atas mencakup seluruh unsur agama Islam; prinsip-prinsip keimanan, penegakan syariat seperti mendirikan shalat, membayar zakat dan menginfakkan harta kepada orang yang memerlukan dan amalan hati seperti bersabar dan menepati janji.
Ayat ini telah memberitahu kepada kita tentang makna kebaikan, manakala di penghujung ayat, Allah Azza wa Jalla menjelaskan itulah bentuk-bentuk ketakwaan (sifat-sifat orang muttaqîn).
Hakikat ketakwaan itu ialah melakukan ketaatan kepada Allah Azza wa Jalla dengan penuh keimanan dan mengharap pahala; baik yang berupa perintah ataupun larangan. Kemudian perintah itu dilaksanakan atas dasar keimanan dengan perintah dan keyakinan akan janji-Nya, dan larangan ditinggalkan berlandaskan keimanan terhadap larangan tersebut dan takut akan ancaman-Nya.
Thalq bin Habîb rahimahullah, seorang Ulama dari kalangan generasi Tâbi’în berkata:” Apabila terjadi fitnah maka bendunglah dengan takwa”. Mereka berkata:” Apa yang dimaksud dengan takwa?”. Beliau menjawab:” Hendaknya engkau melakukan ketaatan kepada Allah Azza wa Jalla dengan berdasarkan hidayah dari Allah Azza wa Jalla dan mengharap pahala-Nya. Dan engkau tinggalkan maksiat dengan juga didasari hidayah dari Allah Azza wa Jalla lalu takut terhadap siksa-Nya di hari akhirat nanti”.
Imam Ibnul Qayyim rahimahullah memuji keterangan di atas dengan mengatakan : Ini merupakan definisi takwa yang paling bagus. Beliau menjelaskan, bahwa semua amalan memiliki permulaan dan tujuan akhir. Satu amalan tidaklah dianggap sebagai bentuk ketaatan dan ibadah yang mendekatkan diri kepada Allah Azza wa Jalla kecuali apabila bersumber dari keimanan. Artinya dorongan utama melakukan amalan tersebut adalah keimanan bukan kebiasaan, mengikuti hawa nafsu atau keinginan untuk mendapatkan pujian dan kedudukan. Jadi, permulaannya adalah keimanan dan tujuan akhirnya adalah meraih pahala dari Allah Azza wa Jalla serta mengharap keredaan-Nya atau yang disebut dengan ihtisâb. Oleh karena itu, banyak kita dapatkan kata iman dan ihtisâb datang secara bersamaan seperti contoh berikut:
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَلَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Maksudnya “Barang siapa yang puasa ramadhan dengan penuh keimanan (iman) dan mengharap pahala (ihtisâb), maka diampuni semua dosanya yang telah lalu”.[HR. al-Bukhâri Muslim].

Apakah kita telah menolong orang-orang yang berusaha menegakkan agama Allah atau kitalah dalangnya, kitalah penyokongnya, atau kitalah yang berdiam diri tanpa membela orang yang difitnah, dihina dan dikeji sedangkan mereka golongan yang menegakkan perintah Allah. Adakah Allah menolong kita di akhirat kelak dengan perbuatan-perbuatan kita tersebut atau Allah akan menolong orang yang bersusah payah untuk menegakkan agama Allah dengan segala fitnah dan penghinaan. Fikirlah...dunia sudah di penghujungnya. Buatlah pilihan sebelum terlambat. Insya Allah bahagian kedua akan menyusul. Terima kasih.
LikeLike · · Share
  • Sahariza Mohd Salleh
Posted by saharizah at 07:51
Email ThisBlogThis!Share to XShare to FacebookShare to Pinterest

No comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

My Blog List

  • MENCARI CINTA
    Gugurnya air jernih mataku
    11 years ago
  • Pendidikan Islam
    Simulasi Haji (gambar)
    12 years ago
  • PPIM ♥
    LELAKI IDAMAN
    12 years ago

My Blog List

  • Saharizah
    10 months ago

cintai itu anugerah Allah

cintai itu anugerah Allah

mohon cinta Mu

mohon cinta Mu

sentiasa berbuat baik

sentiasa berbuat baik

Allah segalanya

Allah segalanya

Feedjit

Popular Posts

  • Soalan Latih Tubi SPM Tasawwur Islam
    KONSEP KETUHANAN 1.        (a)    (i)     Apakah maksud Rububiyah               (ii)     Nyatakan konsep Rububiyah               (ii)...
  • SIRI 9: FITRAH BERAGAMA
    Fitrah bermaksud "sifat semulajadi" yang ada pada setiap kejadian Allah s.w.t. Contoh matahari dengan sifat semulajadinya yan...
  • KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM
    Assalamualaikum ahli Kualiah Tasawwur Islam. Malam ini saya membicarakan bahagian 1 : KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM. Saud...
  • NABI MUSA A.S
    SIRI 12: NABI DAN RASUL Musa lahir pada zaman kepimpinan Firaun yang zalim. Nama sebenar Musa ialah Musa bin Imran bin Fahis bin '...
  • Soalan Percubaan SPM 2015
    SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN SERI SERDANG 43300 SERI KEMBANGAN SELANGOR TINGKATAN...
  • KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM SIRI2
    Assalamualaikum sahabat dan semua muridku. Sambungan hurai ayat; Konsep Taawun Dalam Tasawwur Islam: Siri 2 "Tolong menolong perkar...
  • SIRI 11: NABI DAN RASUL
    2. Rasul Ulul Azmi Assalamualaikum sahabat sekelian, dah lama tak menulis dalam Kuliah Tasawwur ini. Alhamdulillah hari ini Allah m...
  • Soalan Percubaan 2015
    Tasawwur Islam Kertas 2 OGOS 2015 2 ½ jam SULIT SEKTOR PENDIDIKAN ISLAM JABATAN PENDIDIKAN KELANTAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SIJIL PE...
  • Siri 10: Nabi dan Rasul
    Beriman kepada rasul merupakan salah satu dari Rukun Iman. Untuk menyatakan 'aku beriman kepada rasul' melalui lidah kita adalah su...
  • SIRI 8: SIFAT-SIFAT ALLAH YANG MAHA SEMPURNA
    Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum Warahmatul lahiwabaratuh. Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, Yang Maha Pe...

Blog Archive

  • ►  2015 (3)
    • ►  October (2)
    • ►  August (1)
  • ▼  2014 (6)
    • ►  December (1)
    • ►  November (1)
    • ▼  August (2)
      • KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM SIRI2
      • KONSEP TAAWUN DALAM TASAWWUR ISLAM
    • ►  May (2)
  • ►  2013 (12)
    • ►  November (2)
    • ►  September (2)
    • ►  July (8)

About Me

My photo
saharizah
View my complete profile
Picture Window theme. Powered by Blogger.